De AI-revolutie: klaar voor de toekomst

AI is nu al niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het is geen toekomstmuziek; AI is nú relevant. In de tuinbouw wordt het al breed toegepast: van veredeling en teeltoptimalisatie tot slimme verkoopstrategieën. Er is gewoonweg te veel data om zelf goed te managen. 

Tomaten in een kas

Waarom AI geen luxe maar noodzaak is

Zonder AI toe te passen, halen we niet het optimale rendement uit onze teelten, klanten en vooral onze mensen. We belasten onszelf en ons personeel anders onnodig met te veel data. Dit is niet alleen nadelig voor een optimale bedrijfsvoering, maar kost ook energie, motivatie en heeft uiteindelijk gevolgen voor de prestaties van onze mensen. Dit kunnen we ons in deze roerige tijden niet permitteren. De energieprijzen vliegen alle kanten op, klanten stellen steeds hogere eisen en we krijgen de inflatie niet onder controle met uiteindelijk een krimp tot gevolg. De inzet van Al is noodzakelijk om onze bedrijfsvoering drastisch te moderniseren en efficiënter en nog klantgerichter te maken. Ook helpt AI om uit onze bubbel te komen. We denken dat we in Nederland alle kennis in huis te hebben, maar met AI kom je erachter dat we veel agro- en marktkennis uit andere delen van de wereld niet benutten. Taal en grote hoeveelheden data vormen geen belemmering meer, want vertalen en samenvatten gebeurt in een mum van tijd. Ook bij ingewikkelde strategische vraagstukken kun je AI inzetten.

Wat AI concreet kan betekenen

Een praktisch voorbeeld: in de verkoop kan AI je helpen de hit ratio van campagnes te monitoren en verbeteren. Dit betekent dat je voor elke doelgroep een unieke benadering kunt creëren. Als de verkoop ergens stokt, kun je dat direct signaleren en bijsturen. AI maakt complexiteit beheersbaar, bijvoorbeeld bij het kiezen van leveranciers, energie-optimalisatie of het verbeteren van de klantbeleving.

Holistisch managen kan wel eens de belangrijkste succesfactor gaan worden. Immers: de samenhang van dingen bepaalt jouw succes. Dit is echter wel ingewikkeld en gaat gepaard met veel data. Met AI kun je een veel betere manager/ondernemer worden. Een voorbeeld van de complexiteit van de samenhang der dingen: 

Een potplantenkweker staat voor heel veel keuzes. De kwaliteit van deze keuzes bepaalt zijn rendement. Zo kun je kiezen uit honderden teelten om het optimale rendement te behalen. Hiervoor maken we al decennialang gebruik van lineaire programmering. Nu hebben we ook te maken met het optimaliseren van klantbeleving, energie en footprint. Niet alleen bij jou op het bedrijf, maar in de hele keten. De keuze van substraatleverancier, vervoerder, stekbedrijf en andere leveranciers beïnvloeden allemaal de footprint en kostprijs van jouw product. Daarnaast is de relatie met jouw klanten belangrijk en wil je er zelf ook nog wat aan overhouden. Dit zijn nog maar enkele van de samenhangende aspecten die gemanaged moeten worden. De werkelijkheid is nog velen malen complexer en vraagt om gedegen, verantwoorde keuzes die de continuïteit van jouw onderneming moeten garanderen. 

Grip op jouw bedrijfsvoering

De vraag is dan ook niet meer óf je AI toepast, maar hoe je het toepast. Hoe je met AI jouw kwaliteiten en die van je personeel op een hoger niveau kunt krijgen en hoe je zelf meer grip op de ingewikkelde bedrijfsvoering kunt krijgen. We weten nu een beetje wat we met AI kunnen. De mogelijkheden nemen in rap tempo toe. Zo krijgen ook kleinere bedrijven toegang tot alles wat relevant is voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering. Grote bedrijven kunnen een groot deel van hun overhead inzetten voor zaken waar het echt om draait. Dit zal niet geleidelijk gaan. Voor je het weet, word je ingehaald door onverwachte partijen. Dit kan die ‘kleine’ buurman zijn of een startup die nog nooit een tomaat heeft geplukt. 

Kortom: de AI-revolutie is echt begonnen! We weten nog niet hoe het gaat verlopen, maar wel dat het heel snel gaat. Dit zal grote consequenties hebben voor het personeel, management en voor jou als ondernemer. De AI-ontwikkelingen gaan hand in hand met de mechanisatieontwikkelingen. De uitstekende veerkracht van de tuinbouwsector wordt de komende tijd nog meer op de proef gesteld. Alles wordt dan misschien anders, maar de mooie tuinbouwproducten blijven.  

Meer weten?

aaff is graag overal van betekenis. We denken graag met je mee over hoe je AI optimaal kunt inzetten in jouw bedrijfsvoering. Heb je vragen of wil je advies? Neem gerust contact met ons op. Samen zorgen we ervoor dat je niet alleen bijblijft, maar ook vooruitgaat."

Wil je meer weten over AI in jouw bedrijfsvoering? Onze specialist helpt je graag verder!

Portretfoto van Eric Flinterman

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Volg aaff op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina