Expert
Transportbedrijven opereren in een complexe omgeving: hoge investeringen, operationele risico’s en een snel veranderend regelgevingslandschap. In dat speelveld biedt een holdingstructuur ondernemers grip, flexibiliteit en fiscale voordelen. De belangrijkste voordelen op een rij.
Een holdingstructuur bestaat doorgaans uit een moedermaatschappij (de holding) met daaronder een vastgoed- of materieelvennootschap, die vastgoed en materieel beschikbaar stelt aan andere vennootschappen binnen de structuur. Onder deze vennootschap hangen één of meerdere werkmaatschappijen. De werkmaatschappij voert de operationele activiteiten uit, terwijl de holding fungeert als strategisch en financieel centrum. Deze opzet biedt meerdere voordelen:
Transportbedrijven beschikken vaak over kostbare bezittingen zoals panden, vrachtwagens, trailers en machines. Door deze bezittingen onder te brengen in een vastgoed- of materieelvennootschap en de operationele risico’s te laten bij de werkmaatschappij, wordt het vermogen beschermd tegen claims, faillissementen of andere juridische risico’s.
Voorbeeld: Bij een schadeclaim of boete gericht op de werkmaatschappij blijven het materieel in de materieelvennootschap en financiële middelen in de holding buiten schot. Dit voorkomt dat waardevolle bezittingen verloren gaan in het geval van juridische problemen.
De holding biedt ruimte voor fiscale en financiële planning. Winst uit de werkmaatschappij kun je als dividend uitkeren aan de holding, waar je het vermogen kunt sparen of herbeleggen. Dit biedt flexibiliteit en rust in financieel beheer.
Voorbeeld: Jaarlijkse winst kan door de werkmaatschappij (via de materieelvennootschap) als dividend aan de holding worden uitgekeerd. Je kunt dit vervolgens voor verschillende doeleinden inzetten. In economisch mindere tijden kun je de werkmaatschappij juist ondersteunen met dit kapitaal, zonder dat externe financiering nodig is.
Een holdingstructuur maakt het eenvoudiger om jouw bedrijf over te dragen aan kinderen, familie of externe partijen. De aandelen van de werkmaatschappij zijn niet direct in jouw handen als DGA, maar in die van de materieelvennootschap of de holding. Dit biedt fiscale voordelen en voorkomt dat je de operationele structuur moet aanpassen. Je behoudt flexibiliteit bij het bepalen welke bedrijfsonderdelen en bezittingen je wilt overdragen.
Zo kun je de materieelvennootschap en de werkmaatschappij overdragen, terwijl eerder uitgekeerde winst in de holding achterblijft. Op die manier bouw je vermogen op in de holding en blijven de andere vennootschappen vrij overdraagbaar.
Extra voordeel: Bij verkoop van de werkmaatschappij en materieelvennootschap kan de holding gebruikmaken van de deelnemingsvrijstelling, waardoor de verkoopwinst van de aandelen onder voorwaarden onbelast blijft voor de vennootschapsbelasting.
Nederland kent een opstaptarief in de vennootschapsbelasting: over de eerste € 200.000 winst geldt een lager tarief (19%). Door winst slim te verdelen over meerdere vennootschappen binnen de structuur, kan de totale belastingdruk worden verlaagd.
Let op: Hier moeten zakelijke overwegingen aan ten grondslag liggen. Fiscale optimalisatie mag niet kunstmatig zijn.
Wanneer meerdere aandeelhouders via hun eigen personal holding participeren in de gezamenlijke holdingstructuur, ontstaat extra flexibiliteit op individueel niveau. Iedere aandeelhouder kan binnen zijn of haar personal holding zelfstandig keuzes maken over het uitkeren van salaris, het opbouwen van pensioen en het uitkeren van dividend. Dit biedt ruimte voor maatwerk, afgestemd op persoonlijke financiële behoeften en planningen.
Zo kun je als aandeelhouder bijvoorbeeld dividend uitstellen, pensioenreserves opbouwen, met reserves in de eigen personal holding beleggen of een andere beloningsstructuur hanteren dan je mede-aandeelhouders, zonder dat dit invloed heeft op de gezamenlijke onderneming. Deze flexibiliteit maakt de holdingstructuur bijzonder geschikt voor samenwerkingen tussen meerdere ondernemers.
Een bijkomend voordeel van een holdingstructuur is de mogelijkheid om een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting te vormen tussen de holding, de materieelvennootschap en de werkmaatschappij. Binnen deze fiscale eenheid kunnen verliezen in de ene vennootschap worden verrekend met winsten in een andere. Dit biedt kansen voor belastingbesparing, bijvoorbeeld wanneer de werkmaatschappij tijdelijk verlies draait terwijl de holding winstgevend is.
Let op: het aangaan van een fiscale eenheid kan ook nadelen hebben. Zo kan niet langer gebruik worden gemaakt van het eerdergenoemde tariefopstapje. Dit betekent dat het lagere tarief over de eerste € 200.000 winst niet meer afzonderlijk per vennootschap kan worden toegepast. Ondernemers moeten dus zorgvuldig afwegen of verliesverrekening opweegt tegen het verlies van het opstaptarief.
Een holdingstructuur is meer dan een fiscale constructie. Het is een strategisch fundament dat jou als transportondernemer helpt om risico’s te beheersen, fiscaal te optimaliseren en toekomstbestendig en flexibel te ondernemen. In een sector die onder druk staat van regelgeving, duurzaamheid en concurrentie, is het inrichten van een holdingstructuur mogelijk interessant voor jouw onderneming. Laat je goed informeren over de inrichting van een holdingstructuur. Elk bedrijf is anders, en maatwerk is essentieel.
aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over de inrichting van een holdingstructuur en wat dit voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met een van onze adviseurs Logistiek en Transport.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina