E-facturatie, btw en minder registraties: zo verandert ViDA jouw bedrijfsvoering

De Europese btw verandert. Op 11 maart is de ViDA (VAT in the Digitale Age) goedgekeurd. Daarmee wil de EU btw-fraude tegengaan, administratieve lasten verlichten en de digitale versnelling inzetten. Klinkt goed, maar het betekent ook werk aan de winkel. Zeker voor ondernemers die grensoverschrijdend werken of actief zijn op platforms. 

Wereldbol met munten

Impact ViDA: nieuwe regels vragen actie van bedrijven

De veranderingen hebben flink wat impact. Het gaat niet alleen om technische aanpassingen, maar ook een kans om je fiscale processen te verbeteren.  

De ViDA draait om drie pijlers: digitale rapportageverplichtingen, één btw-registratie en btw-behandeling binnen de platforms. 

Digitale rapportageverplichtingen

Vanaf 2030: e-facturatie wordt de standaard

Vanaf 1 juli 2030 zijn papieren of PDF-facturen verleden tijd. Grensoverschrijdend zakendoen binnen de EU vraagt dan om realtime e-facturatie, waardoor je fouten voorkomt en administratie versnelt. De deadlines? Een e-factuur moet meestal binnen 10 dagen na levering worden uitgegeven of binnen 5 dagen bij zelffacturering. 

Transactiegerichte rapportage: dit verandert vanaf 1 juli 2030

  • Vanaf 1 juli 2030 moeten grensoverschrijdende B2B-transacties realtime worden gerapporteerd zodra de factuur is uitgereikt of had moeten worden uitgereikt. Hiermee krijgt de Belastingdienst sneller inzicht en jij meer grip op je financiële stromen.
  • De Opgaaf ICP verdwijnt, maar bedrijven moeten hun bankgegevens rapporteren, zodat belastingautoriteiten financiële stromen kunnen volgen.
  • Lidstaten kunnen eisen dat ook binnenlandse transacties op transactiebasis worden gerapporteerd. Bestaande systemen, zoals SAF-T, mogen blijven worden gebruikt, maar moeten uiterlijk 1 januari 2035 compatibel zijn met het EU-systeem voor grensoverschrijdende transacties.

Eén btw-registratie: eenvoudiger én efficiënter 

Met ViDA heb je nog maar één btw-registratie nodig, zelfs als je in meerdere EU-landen zaken doet. Dit betekent: minder administratief gedoe en meer focus op groei. 

Verplichte verleggingsregeling

Per 1 juli 2028 komt een verplichte btw-verleggingsregeling. Dit betekent dat de klant de btw moet aangeven als de leverancier geen btw-registratie heeft in het land waar de btw verschuldigd is, maar de klant daar wel geregistreerd is.

Uitbreiding OSS

Ook wordt het One Stop Shop (OSS)-systeem uitgebreid. Vanaf 1 januari 2027 geldt het OSS voor de levering van gas, elektriciteit, warmte en koeling via systemen. En vanaf 1 juli 2028 ook voor binnenlandse leveringen en installaties van goederen door leveranciers zonder btw-registratie in de lidstaat van bestemming. Dit voorkomt dat bedrijven zich in andere landen moeten registreren. 

Rapportage via OSS: minder btw-registraties nodig

Daarnaast kunnen bedrijven vanaf 1 juli 2028 EU-grensoverschrijdende overdrachten van eigen goederen én binnenlandse verkopen rapporteren via OSS (inclusief de binnenlandse verkoop). Hierdoor is btw-registratie in het bestemmingsland vaak niet meer nodig. De vereenvoudiging voor call-off stock wordt daarom stap voor stap afgebouwd.

Grote btw-veranderingen voor platforms

De ViDA brengt ook veranderingen voor digitale platforms, vooral voor platforms die als tussenpersoon goederen en diensten faciliteren. Benieuwd wat dit voor jouw platform betekent? Lees meer over de impact.

Meer weten over de gevolgen van ViDA?

aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. ViDA brengt grote veranderingen, maar ook kansen. Wil je meer weten over hoe je deze kansen kunt benutten? Neem contact op met onze internationale btw-adviseurs.

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Volg aaff op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina