Eten of gegeten worden in transport en logistiek?

Een ‘miljoenenjacht’ is het al eens genoemd, de tsunami aan fusies en overnames in transport en logistiek. En het gaat maar door. Veelzeggend is dat ondernemers in de sector negatiever naar de toekomst kijken dan anderen. Waar het heengaat? Turen in de glazen bol met Stephan de Groot, specialist fusies en overnames bij aaff.

Turen in glazen bol toekomst transport

Het is niet toevallig dat Stephan en zijn collega’s regelmatig om de tafel zitten met twijfelende mkb’ers in transport en logistiek, vaak familiebedrijven. In die sector heeft aaff - de fusie van Alfa en ABAB - een leidende positie. Hoe kan aaff helpen? “Door het eerlijke gesprek te voeren. Wat is je rendement? Is het voldoende voor de toekomstige investeringen? Vergrijst je personeelsbestand? Ben je niet te veel afhankelijk van één type klant? Zo ja, gaan we dan groeien om die afhankelijkheid te verlagen? Of is het gewoon een goed moment om je bedrijf te verkopen?”

De onzekerheid die er heerst is geen toeval. “Je hebt de vergrijzing en het gebrek aan interne opvolging. Investeringen die op de sector afkomen zijn bijna niet meer op te brengen door een zelfstandige partij, maar misschien wel als je samengaat. De derde reden is dat de klantvraag steeds meer naar totaalontzorging gaat. En als laatste zie je integratie in de keten ontstaan.”

CSRD-eisen

Om de extra kosten van duurzaam materieel te kunnen opbrengen, moeten opdrachtgevers meebewegen. “Een aantal partijen heeft zijn klanten nog niet zover om meer te gaan betalen voor transport. Maar die partijen gaan al wel voorsorteren. Ze weten dat hun klanten uiteindelijk door de CSRD-eisen toch de uitstoot moeten verminderen.”

Afwachten is geen optie, stelt hij. “Je moet laadpleinen aanleggen, je hebt te maken met netcongestie. Ook al is er nog onvoldoende materieel: ga maar alvast bestellen. Nieuwe vrachtwagens zijn toch nooit op tijd. Als je pas bestelt als het moet ben je te laat.”

Blijf investeren in data

Hoe de toekomst eruitziet voor de mkb-ondernemer? “Er blijven steeds minder kleinere bedrijven over. Kan het nog uit met de investeringen die komen? Of wordt het allemaal groot, groter, grootst? Aan de andere kant: als nichespeler kun jij misschien je tarief wel beter commercialiseren en toch die investeringen doen.” Hij deelt nog een tip: “Blijf investeren in je interne datahuishouding. Daarmee kun je zien: wat verdien ik nou op een vracht? Mkb’ers hebben daar niet altijd een beeld van. En met data kun je ook je strategie uitstippelen voor de toekomst.”

Meer weten?

aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je weten hoe je je goed kunt voorbereiden op de vrachtwagenheffing? Neem contact op met onze adviseurs Logistiek en Transport.

Dit artikel  is eerder gepubliceerd in de HUB, uitgave april 2025.

Volg aaff op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws