Expert
De regering wil bereiken dat vanaf 2027 alle auto’s die je als werkgever aan je werknemer aanbiedt voor privégebruik, volledig emissievrij zijn. Kies je vanaf 2027 toch voor een fossiele leaseauto? Dan krijg je als werkgever te maken met een extra heffing.
De extra heffing is vormgegeven als een pseudo-eindheffing in de loonbelasting. In het kort:
Het blijft wel toegestaan om een fossiele auto aan te bieden, maar dat kost je als werkgever vanaf 2027 aanzienlijk meer.
Voorbeeld
Je biedt een benzineauto aan met een catalogusprijs van € 50.000, die ook privé gebruikt wordt. Dan betaal je als werkgever 12% * € 50.000 = € 6.000 per jaar. De werknemer betaalt daarnaast nog steeds loonheffing over de bijtelling van € 50.000 * 22% = € 11.000. Bij een belastingtarief van 49,5% is dat € 5.445 per jaar.
De totale belasting (werkgever en werknemer samen) bedraagt dan dus € 11.445 per jaar!
De pseudo-eindheffing geldt voor werkgevers die een fossiele personenauto ook voor privégebruik ter beschikking stellen aan werknemers. Deze extra heffing komt dus ten laste van werkgevers.
Let op: stel dat de werknemer een sluitende rittenregistratie bijhoudt waaruit volgt dat hij minder dan 500 kilometer privé per jaar rijdt. Ondanks dat voor deze werknemer geen fiscale bijtelling van toepassing is, krijgt de werkgever toch te maken met de pseudo-eindheffing, omdat woon-werkverkeer voor deze heffing kwalificeert als privégebruik.
Omdat een directeur-grootaandeelhouder (DGA) voor de loonheffing als werknemer wordt beschouwd, krijgt ook een DGA die via zijn of haar bv in een auto van de zaak rijdt hiermee te maken. Een zzp’er met een eenmanszaak valt buiten de regeling.
De nieuwe pseudo-eindheffing is tot 17 september 2030 niet van toepassing op personenauto's die vóór 1 januari 2027 voor het eerst aan een of meer werknemer(s) ter beschikking is gesteld.
Een voorbeeld: als je met ingang van 1 juli 2025 een fossiele leaseauto met een leasecontract van vijf jaar aan een werknemer ter beschikking stelt voor privégebruik, dan loopt het leasecontract tot 1 juli 2030. In dat geval blijft deze auto buiten de pseudo-eindheffing.
Stel dat dezelfde leaseauto per 1 januari 2026 ter beschikking wordt gesteld, dan loopt het leasecontract af per 31 december 2030. En valt de auto voor de periode 17 september tot en met 31 december 2030 wel onder de extra heffing. Omdat een gedeelte van een kalendermaand hierbij wordt geacht een hele kalendermaand te zijn, moet je feitelijk over de periode 1 september tot en met 31 december 2030 de pseudo-eindheffing afdragen.
Hoewel de regeling pas in 2027 ingaat, is het slim om er nu al rekening mee te houden. Leasecontracten lopen vaak meerdere jaren. Dus kijk nu alvast kritisch naar je mobiliteitsbeleid. De kosten voor jouw organisatie kunnen flink oplopen als je fossiele leaseauto’s blijft inzetten.
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over wat deze pseudo-eindheffingen voor jouw bedrijf betekenen? Onze fiscale adviseurs helpen je graag. Neem contact op met onze fiscalisten.
Wat zijn de regels in 2025? De belangrijkste aandachtspunten
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws