Expert

Als transporteur krijg je vanaf 2026 te maken met de vrachtwagenheffing. Wat houdt deze nieuwe heffing in? En hoe kun je je als transporteur voorbereiden op de veranderingen die eraan komen?
Vanaf medio 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in: een systeem waarbij vrachtwagens van meer dan 3.500 kg betalen per gereden kilometer op specifieke wegen. De heffing heeft meerdere doelen:
De heffing geldt voor alle vrachtwagens - zowel binnenlands als buitenlands - die gebruik maken van:
Om de gereden kilometers te kunnen registeren, word je verplicht je vrachtwagens uit te rusten met een on-board unit (OBU). Dit is een GPS-apparaat dat de gereden kilometers automatisch bijhoudt en doorstuurt naar de heffingsdienst.
De tarieven van de vrachtwagenheffing verschillen per voertuigtype en milieuklasse:
Categorie | Tarief per km (indicatief, prijspeil 2023) |
Zeer schone vrachtwagens (zero-emissie) | € 0,022 - € 0,034 |
Euro 6 vrachtwagens | € 0,099 - € 0,175 |
Oudere, vervuilende vrachtwagens (Euro 0 t/m Euro 5) | € 0,115 - € 0,425 |
Ttm 50T, distributie nationaal
100.00 km/jaar, 75% tolwegen
Diesel, euro 6 (€/jaar) | Nu | Straks |
MRB | 1.040 | 628 |
Eurovignet | 1.274 | 0 |
VWH | 0 | 13.125 |
Totaal | 2.314 | 13.753 |
100% elektrisch (€/jaar) | Nu | Straks |
MRB | 260 | 628 |
Eurovignet | 318 | 0 |
VWH | 0 | 2.550 |
Totaal | 578 | 3.178 |
Tegelijk met de introductie van de vrachtwagenheffing wordt het Eurovignet afgeschaft en de motorrijtuigenbelasting aangepast.
De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden geschat op ruim € 400 miljoen per jaar. Deze opbrengsten worden hergeïnvesteerd in:
Hierdoor draagt de heffing direct bij aan een duurzamere economie.
De vrachtwagenheffing is niet op alle voertuigen van toepassing. Voor deze voertuigen geldt de vrachtwagenheffing niet:
De controle op betaling van de vrachtwagenheffing vindt plaats via:
Overtreders riskeren hoge boetes die kunnen oplopen tot duizenden euro’s, afhankelijk van het type overtreding (bijvoorbeeld rijden zonder OBU of manipulatie).
Net als in bijvoorbeeld Duitsland en België geldt de heffing ook voor buitenlandse vrachtwagens. Transporteurs uit het buitenland moeten zich vóór gebruik van het Nederlandse wegennet registreren en een OBU installeren, of een dagpas aanschaffen (voor incidenteel verkeer).
Als transporteur is het belangrijk om nu al voorbereidingen te treffen:
aaff is graag overal van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je weten hoe je je goed kunt voorbereiden op de vrachtwagenheffing? Neem contact op met onze adviseurs Logistiek en Transport.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws