Jouw overstap naar aaff

Wil je overstappen van je huidige accountant naar aaff? Wij zorgen ervoor dat de overstap soepel verloopt, zodat de samenwerking snel van start kan gaan. Samen regelen we alles eenvoudig en goed.

Lees de veelgestelde vragen.

Overstappen naar aaff overeenkomst

Stap 1 - Analyse van jouw situatie

Voordat wij onze samenwerking kunnen opstarten voeren wij een controle op een aantal kritische punten uit. Dit om er zeker van te zijn dat je op de beste manier door aaff geholpen en geadviseerd gaat worden. Denk hierbij aan: 

  • Gegevens op persoonlijk, financieel, fiscaal, juridisch en personeelsgebied die wij op grond van bijvoorbeeld de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme of onze beroepsvoorschriften willen controleren. 
  • Het uitvoeren van een quickscan om eventuele risico’s in kaart te brengen en te bepalen of we daadwerkelijk de opdracht mogen en kunnen uitvoeren.

Bij akkoord verwelkomen we je heel graag als klant bij aaff.

Overstappen naar aaff - teamafbeelding

Stap 2 - Begeleiding van jouw overstap

Dan komen we bij het opzeggen van de huidige accountant en het overdragen van financiële gegevens. Hierbij doorlopen we de volgende punten: 

  • Als klant moet je zelf de samenwerking opzeggen met je huidige accountant. Hier vind je een opzegbrief je die hierbij kunt gebruiken.
  • Na opzegging start de overdracht van jouw financiële, salaris- en personeel specifieke gegevens van je huidige accountant naar aaff. We zorgen ervoor dat je gegevens van je vorige accountant zorgvuldig worden verwerkt en dat je digitale omgeving wordt ingericht. Denk aan het inrichten van je boekhoudpakket, je salarispakket en het koppelen van je bankgegevens.
  • We vragen je ook om een aantal gegevens zelf aan te leveren. Dit kan eenvoudig worden gedaan via een gedeelde omgeving. Wij nemen hierover contact met je op.
  • Uiteraard zorgen wij ervoor dat tijdens de overdracht je personeel op tijd de loonstroken ontvangt, de aangiften op tijd worden ingediend en jij voor de HR-zaken direct bij ons terecht kunt. We nemen je, als dat van toepassing is, mee in de uitstelregeling van de Belastingdienst.

Overstappen naar aaff - overleg

Stap 3 - Start van onze samenwerking

In een eerste kennismaking bespreken we de samenwerking en bediscussiëren we wat je als ondernemer én als mens drijft. Maar ook praten we graag met je over waar je wakker van ligt en hoe je de toekomst ziet. Op basis hiervan brengen we in kaart waar je op dit moment staat en hoe je je de komende jaren zowel zakelijk als privé kunt ontwikkelen.  

Afhankelijk van je wensen en behoeften ontvang je per maand of per kwartaal een rapportage. Voor jou als ondernemer is het cruciaal om te sturen op actuele cijfers. Dat zorgt voor meer inzicht, grotere wendbaarheid en extra kansen op het gebied van bijvoorbeeld fiscale optimalisatie.   

We willen je vragen om facturen doorlopend naar ons te mailen of te uploaden op ons platform. Deze facturen worden automatisch binnen 24 uur verwerkt, waardoor je als klant altijd ‘bij’ bent. Je kunt in ons platform ook eenvoudig facturen betalen.   

Je krijgt een vast contactpersoon aangewezen waarmee je snel en zorgvuldig kunt schakelen. Voor specifieke vragen kan een collega-adviseur worden ingevlogen om jou op de beste manier te begeleiden. Bij de start ontvang je ter ondertekening van ons de definitieve opdrachtbevestiging, de instemmingsverklaring en alle benodigde machtigingen. 

Uiteraard maken we heldere afspraken over onze samenwerking en contactmomenten. Ook stemmen we samen de communicatie en planning af van alle werkzaamheden waarbij we jou ondersteunen. En je ontvangt een heldere instructie over de systemen die we gebruiken voor onze dienstverlening.

Overstappen naar aaff - overleg 2

Kortom overstappen naar aaff is eenvoudig. Wij zorgen ervoor dat dit goed en snel wordt geregeld.

Meer weten?

aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over overstappen naar aaff? Neem dan contact op met één van onze specialisten.

B Corp - best for the world certificate

Veel gestelde vragen

Dat werkt simpel! Je gaat een overeenkomst aan bij aaff en beëindigt het contract met je huidige accountant door middel van een opzegbrief. Vervolgens wordt je financiële administratie opgezet, er wordt een autorisatie gedaan en er worden afspraken gemaakt over de samenwerking.

Als je overstapt naar aaff, dan nemen we een groot gedeelte van de kosten voor het omzetten van de financiële gegevens voor onze rekening. Daarnaast ontvang je een offerte voor alle werkzaamheden en adviesdiensten die we voor je uitvoeren. Zo zijn we transparant en weet je waar je aan toe bent. 

 

Je bent zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van je huidige accountant. We hebben voor jou een opzegbrief opgesteld die je kunt versturen.
 

Wij vragen alle relevante gegevens op bij je huidige accountant en wij regelen alle noodzakelijke machtigingen bij de Belastingdienst. Denk aan de kopie aanslagen en de uitstelregeling. We zorgen dat je (indien van toepassing) wordt meegenomen in de uitstelregeling van de Belastingdienst.
 

Dit kan vrij snel geregeld worden, mits we tijdig over de benodigde stukken beschikken. We begeleiden je bij de overstap en vragen daarbij om informatie over de bedrijfsvoering, aandeelhouders en/of privépersonen. Met jouw medewerking kunnen we de overstap zo soepel mogelijk laten verlopen.
 

aaff werkt met verschillende software pakketten die voor je branche of sector heel interessant kunnen zijn en dat kan een overweging zijn om over te stappen naar een nieuw pakket, maar dat bepalen we altijd in nauwe afstemming!
 

Uiteraard zorgen wij ervoor dat de overdracht en opslag van alle gegevens niet alleen snel maar ook veilig gebeurt. In het collegiaal overleg met je huidige accountant maken we hier ook duidelijke afspraken over.
 

Je krijgt een vast contactpersoon aangewezen waar je met al je vragen terecht kunt. Zo kunnen we snel en zorgvuldig met je schakelen.

Bij het overstappen draag je de administratie over naar aaff en dit kan in principe op ieder moment in het jaar. Stap je na 1 januari over dan start aaff met een nieuwe boekhouding in dat jaar waarbij we zoveel mogelijk gegevens proberen over te zetten.

De collega’s van aaff Salaris en Personeel zorgen ervoor dat je bij het overstappen niet misstapt. Daarom nemen zij persoonlijk contact me je op zodra bekend is dat jij de salarisverwerking door ons laat verzorgen. Op deze manier zorgen ze er niet alleen voor dat er geen relevante informatie tussen wal en schip valt bij het inrichten en beoordelen van de administratie, maar peilen ze ook jouw behoefte aan onze HR-dienstverlening. Zo kunnen ze werkafspraken maken die overeenkomen met jouw wensen en dicht bij jouw praktijk staan.

Dat regelen wij voor je. Wij nemen contact op met de Belastingdienst en zorgen in afstemming met je vorige accountant dat de elektronische uitwisseling van gegevens wordt overgezet naar aaff.

We willen er zeker van zijn dat wij de dienstverlening die wij beloven ook echt waar kunnen maken. Dat kunnen wij pas doen als we zeker weten dat er geen risico’s, onvolkomenheden of wettelijke beperkingen zijn die dat belemmeren.

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Volg aaff op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina