We spreken met één van de 2000 co-eigenaren van aaff: Mark. Ruim vier jaar geleden begon de goedlachse accountant uit Maarssen als senior assistent accountant. Als onderdeel van een jong team groeide hij al snel door naar klantbeheerder. In dit interview spreekt Mark zijn waardering uit voor de vrijheid die aaff hem biedt, maar ook voor zijn mooie (persoonlijke) ontwikkelpad.
“Voor aaff werkte ik bij een zorg accountant. Voor mij te nauw qua werkzaamheden. Op een cursus sprak ik een collega van aaff (toen nog Alfa) die mij vertelde over het superteam waarvan ik deel zou gaan uitmaken en over de bredere werkzaamheden in het mkb. Deze twee aspecten gaven mij de doorslag om te gaan solliciteren. Ik herinner me het sollicitatiegesprek met Paul Wijsman en Frank Hogerwerf als de dag van gisteren. Toen ik de heren vertelde dat ik nog twee sollicitaties elders had lopen, was het antwoord ‘je hoeft nergens anders te solliciteren, je vindt niks beters'. Ik vond dit een gewaagde uitspraak. Deze zelfverzekerdheid trok mij echter wel over de streep. Toen ik van een collega zijn klantenportefeuille overnam, werd ik vooral blij van de autobedrijven. Deze branche heeft namelijk veel raakvlakken met mijn passie voor mooie auto’s. Leuk om bij aaff de branche te kunnen kiezen die bij je past.”
“Al ben ik zelf pas 34 jaar, vergeleken met zijn team, waar de gemiddelde leeftijd half twintig is, voel ik mij de ‘ouwe rot in het vak’. Het Accountancyteam in Aalsmeer is een gezellig team, dat midden in zijn opleiding zit. Je voelt je de spin in het web van je klant én je collega. Je coacht, stuurt aan, stelt de jaarrekening samen, geeft advies en hebt regelmatig besprekingen. Een heel afwisselende baan. Goed samenwerken binnen je team kan wat mij betreft alleen als je elkaar gelijk behandelt, elkaar durft aan te spreken, er sprake is van ‘open deuren cultuur’ en er geen verborgen agenda’s zijn. Bij aaff is dit zeker het geval! Het meest trots ben ik op een moeizaam traject bij een klant waarbij de bank moeilijk deed. Door goede overzichten aan te leveren, ging de bank uiteindelijk akkoord. Met als resultaat een super dankbare klant.”
“Ik wil mijn nieuwe collega nog een tip meegeven: denk nu alvast na wat je leuk vindt, waar ligt jouw hart, bijvoorbeeld bij welke branche, de ruimte is er bij aaff, dus pak die vooral!”
“Ik heb me op verschillende vlakken kunnen ontwikkelen: in klantwerk, als mens in sociale- en leiderschapsvaardigheden, maar ook in mijn functie. Je bespreekt samen met je leidinggevende wat er qua functie bij je past en wat je wilt. Ik vind dat er bij aaff goed wordt meegedacht over jouw carrièrepad, jouw stip op de horizon! Zo sprak ik mijn wens uit om meer intern met opleiding en begeleiding bezig te zijn. Het is nu fifty-fifty: klantbediening en interne begeleiding. Je krijgt hiervoor alle ruimte. Ik begeleid stagiaires en startende assistenten in het traject naar klantbeheerschap. Het geeft mij energie om ze enthousiast te maken voor het beroep, maar ik leer ze ook omgaan met valkuilen van het vak. Vooral in soft skills als gesprekstechnieken, omgaan met tegenslagen, moeilijke gesprekken en grenzen aangeven, heb ik me sterk ontwikkeld. Mijn meerwaarde voor aaff is mijn kennis en ervaring, mijn open houding en bereidheid om in alle rust te begeleiden.”