Claudia van Zanten

We spreken met Claudia, één van de 2000 co-eigenaren van aaff. Ze werkt bijna drie jaar op ons kantoor in Zelhem en geniet vooral van het contact met klanten en de brede rol die ze hier vervult. Als ze aaff in één woord zou omschrijven, dan is dat mensgericht. In dit interview vertelt Claudia meer over haar team en haar belangrijkste verantwoordelijkheden binnen aaff.

Claudia van Zanten aan het werk op kantoor
Overal van betekenis

Claudia, wat is jouw rol binnen aaff? 

“Ik ben Claudia van Zanten, 37 jaar en werk nu bijna drie jaar bij aaff als fiscalist aangiftepraktijk. In mijn rol stel ik aangiften op en kijk ik verder dan alleen de cijfers. Er is vaak meer mogelijk dan klanten denken en juist dat maakt mijn werk zo leuk. Ik help hen bijvoorbeeld met toeslagen of schenkingen aan kinderen. Wat ik vooral waardeer bij aaff, is dat mijn rol veel breder is dan bij mijn vorige werkgever. Daar hield ik me puur bezig met de aangifte, maar hier mag ik echt meedenken.” 

Wat maakt werken bij aaff voor jou zo prettig? 

“Bij aaff draait het om mensen, en niet alleen om cijfers. Werk en privé zijn hier écht in balans. Ik bepaal grotendeels zelf hoe ik mijn uren inplan, en met een jong gezin is dat ideaal. Ik werk nu 24 uur verdeeld over vier dagen, maar als dat een keer niet uitkomt, kan ik het ook anders verdelen, bijvoorbeeld over vijf ochtenden. Die flexibiliteit is voor mij heel waardevol. 

Daarnaast krijg je hier alle ruimte om jezelf te ontwikkelen. Je kunt aangeven waar je ambities liggen, en er wordt actief met je meegedacht. Soms adviseren ze je zelfs een opleiding die nóg beter bij je past. Voor nu zit ik helemaal op mijn plek, maar ik heb wel interesse in bewindvoering in de toekomst.” 

Claudia’s tip voor nieuwe collega’s: ''Wees gewoon jezelf. Loop je ergens tegenaan? Praat erover en stel vragen. En wees vooral niet bang om iemand aan de mouw te trekken - je mag hier gerust 1000 vragen per dag stellen!" 

Wat is jouw belangrijkste verantwoordelijkheid als aangiftemedewerker fiscalist? 

“Zorgen dat aangiften goed en volledig worden ingediend. Na het opstellen kijk ik meteen of er toeslagen of andere voordelen zijn waar klanten recht op hebben. Ook help ik hen bij vragen, bijvoorbeeld hoe ze hun vermogen slim kunnen inzetten zonder onnodig veel belasting te betalen. Daarin werk ik veel samen met andere adviseurs. 

Soms zijn de gesprekken minder leuk, bijvoorbeeld bij overlijden of als een klant een belastingaanslag niet kan betalen. Dan probeer ik zo goed mogelijk mee te denken, maar helaas is niet alles op te lossen. Dat zijn de momenten waarop je echt het verschil kunt maken door er voor de klant te zijn.” 

Hoe is de samenwerking met collega’s bij aaff? 

“Bij aaff zijn we allemaal co-eigenaar en dat voel je. Het teamgevoel is ontzettend sterk – iedereen is behulpzaam en denkt met je mee. Als ik in de pauze doorwerk, word ik bijna letterlijk achter mijn computer vandaan gehaald. We houden hier echt een oogje op elkaar. 

We werken in een team met diverse expertises, maar met één gezamenlijk doel: de klant zo goed mogelijk helpen. Je kunt altijd bij iemand terecht voor hulp, en dat is ontzettend fijn. Iedere maand hebben we een teamoverleg om knelpunten te bespreken, en daarnaast zet ik me in voor de personeelsvereniging. Samen met drie collega’s organiseer ik minstens drie keer per jaar een leuke activiteit.” 

Koen Dielemans staand in de kantine op kantoor Tilburg

Koen - fiscalist - Breda

We spreken met één van de 2.000 co-eigenaren van aaff: Koen. Hij begon zijn carrière als werkstudent en is inmiddels al ruim zes jaar werkzaam als belastingadviseur op kantoor Breda, met een focus op de tuinbouw en het mkb. Daarnaast is Koen actief betrokken als lid van de ondernemingsraad. In dit verhaal vertelt hij meer over de informele en gezellige werksfeer, een typische werkdag en zijn ambities.