Consignatie verkopen in financiële administratie verwerken

Hoe verwerk je als winkelier de verkoop van consignatiegoederen (goederen niet het eigendom zijn van de winkelier die de goederen in bezit heeft) in de financiële administratie?

Consignatiegoederen in jaarrekening verwerken

Casus
Een winkelier maakt afspraken met een leverancier dat hij schoenen voor hem verkoopt en dat hij over de opbrengst een provisie/commissie ontvangt van 30% van de verkoopprijs. Dit is voor de winkelier voordelig omdat hij dan de voorraad niet hoeft te financieren.

Wat zijn consignatiegoederen?

Consignatiegoederen zijn goederen die niet het eigendom zijn van de winkelier die de goederen in bezit heeft. Een leverancier levert de goederen aan een partij. Deze partij verkoopt deze goederen weer door. Pas als de goederen doorverkocht worden rekent de partij af met de leverancier.

Uitwerking in de administratie

Bij consignatie heb je gewoon iets ingekocht en ook weer doorverkocht. Dus je betaalt de leverancier/eigenaar van de schoenen de inkoopwaarde, dat is verkoopwaarde x 0,7: (100% verkoopwaarde - 30% commissie) plus 21% btw.

Over de verkoopwaarde moet jij 21% btw afdragen en over de inkoopwaarde vorder je de 21% btw terug. 

Rekenvoorbeeld inclusief btw btw 21% exclusief btw
Omzet (verkopen) per maand € 12.100 € 2.100 € 10.000
Commissie 30% € 3.630 € 630 € 3.000
Inkoopwaarde goederen € 8.470 € 1.470 € 7.000
Aangifte omzetbelasting (voorbeeld) omzet omzetbelasting
1a levering / diensten belast met hoog tarief € 10.000 € 2.100
5b voorbelasting   € 1.470
Te betalen btw    € 630

In de financiële administratie worden de volgende boekingen gemaakt:

Van de verkopen:

 Kas/bank        € 12.100  
 aan/omzet     € 10.000
aan/te betalen btw       € 2.100 

Van de inkoop:

 Inkoopwaarde goederen        € 7.000  
te vorderen btw € 1.470  
aan/crediteuren       € 8.470 

Als je naast consignatie goederen ook voorraad verkoopt die wel eigendom is waar op waarschijnlijk een hogere brutowinstmarge zit dan is het verstandig om voor de consignatie goederen aparte grootboekrekeningen (voor de omzet en inkoopwaarde) aan te houden. Op deze manier is de marge beter te vergelijken en controleren.

Voorraad administratie  

Ook al worden de consignatiegoederen geen eigendom van jou als winkelier, de goederen moeten in de voorraadadministratie worden opgenomen. Dit is vaak alleen al nodig voor het kassasysteem en eventueel voor de gekoppelde webshop. De voorraad wordt voor een inkoopwaarde van nihil opgenomen en voor de afgesproken verkoopprijs in het systeem gezet. Hierbij is het verstandig om een aparte artikelgroep aan te maken voor de consignatiegoederen, zodat bij inventarisatie deze artikelen snel apart uitgefilterd kunnen worden.

Vastlegging onderlinge afspraken  

Zoals bij alle afspraken met leverancier geldt ook hier, zorg voor een duidelijke vastlegging van de onderlinge afspraken. In dit geval is dat een consignatieovereenkomst. In deze overeenkomst moeten onder andere de volgende bepalingen worden opgenomen:

  • het percentage dat de verkoper krijgt van de verkoopprijs (bemiddelingspercentage)
  • de verkoopprijs van het product
  • verzekeringen (bij wie zijn de goederen verzekerd)
  • hoelang blijven de producten bij de verkoper (looptijd consignatie) mede in verband met demodagen.

Meer weten?

aaff is graag overal van betekenis. Hulp nodig bij het opstellen van een goede consignatieovereenkomst of bij de juiste verwerking in de jaarrekening? Neem contact op met onze adviseurs.

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws

Volg aaff op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina