Expert
Het Belastingplan 2027 bevat een beperkt aantal wijzigingen voor ondernemers in de inkomstenbelasting. Toch kunnen maatregelen zoals lagere aftrekposten, aangepaste belastingtarieven en veranderingen voor starters gevolgen hebben voor jouw belastingpositie. We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
Het kabinet heeft momenteel geen meerderheid in de Tweede Kamer. Daardoor is nog niet zeker of alle voorgestelde maatregelen ongewijzigd worden ingevoerd.
De overheid indexeert de grenzen van de eerste en tweede schijf slechts deels of zelfs helemaal niet voor de inflatie. Hierdoor kom je eerder in een hoger belastingtarief terecht. Bij fiscale planning kan het daarom interessant zijn om kritisch te kijken naar investeringsmomenten, afschrijvingen en andere ondernemersfaciliteiten.
| Belastingjaar 2027 | Belastingjaar 2026 | ||||
| Inkomen box 1 | Tarief | Inkomen box 1 | Tarief | ||
| Schijf 1 | Tot € 39.247 | 36,23% | Schijf 1 | Tot € 38.883 | 35,75% |
| Schijf 2 | € 39.247 tot € 78.426 | 38,16% | Schijf 2 | € 38.883 tot € 78.426 | 37,56% |
| Schijf 3 | Vanaf € 78.426 | 49,50% | Schijf 3 | Vanaf € 78.426 | 49,50% |
De algemene heffingskorting en arbeidskorting stijgen in 2027 beperkt. Dat betekent dat je iets minder inkomstenbelasting betaalt. Het voordeel blijft voor de meeste ondernemers beperkt tot enkele honderden euro's. De inkomensafhankelijke combinatiekorting verandert eveneens, het maximum gaat omlaag. Controleer daarom tijdig welke gevolgen dit heeft voor jouw persoonlijke situatie.
| 2027 | 2026 | |
| maximale algemene heffingskorting | € 3154 | € 3115 |
| maximale arbeidskorting | € 5929 | € 5685 |
| maximale inkomensafhankelijke combinatiekorting | € 2918 | € 3032 |
De zelfstandigenaftrek daalt van € 1200 in 2026 naar € 900 in 2027. Deze afbouw was al eerder aangekondigd. Met deze verlaging wordt het eindpunt van de afbouw bereikt. Voor veel ondernemers betekent dit een hogere belastbare winst. We verwachten dat de aftrek ook in 2028 € 900 blijft. In de plannen voor het nieuwe box 3 noemt het kabinet een afschaffing van de laatste € 900 zelfstandigenaftrek.
Voor startende ondernemers verandert er meer. De startersaftrek wordt per 1 januari 2027 feitelijk afgeschaft. Deze extra aftrek bovenop de zelfstandigenaftrek bedraagt in 2026 nog € 2123. Hierdoor betalen starters eerder meer inkomstenbelasting in de eerste jaren van hun onderneming. Ook de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid vervalt per 1 januari 2027. Willekeurige afschrijving voor starters stopt in 2028.
| 2026 | € 2123 |
| 2027 | € 10 |
| 2028 | € 0 |
Het kabinet wil de regeling voor willekeurige afschrijving voor starters beëindigen per 1 januari 2028. Met deze regeling kun je investeringen versneld afschrijven. Dat levert vaak een liquiditeitsvoordeel op en geeft meer ruimte om de belastingdruk te spreiden. Investeer je als starter nog in 2027? Dan kun je volgens het voorstel nog gebruikmaken van deze regeling.
Goed nieuws voor ondernemers: de mkb-winstvrijstelling blijft in 2027 onveranderd: 12,7% van de winst (na ondernemersaftrek).
Het kabinet wil de stakingsaftrek afschaffen. Door de stakingsaftrek betaal je als stakende ondernemer (over een deel van de stakingswinst) geen inkomstenbelasting. De stakingsaftrek is € 3630 (2026) en geldt alleen bij een gehele staking. De afschaffing gaat als volgt:
De afschaffing financiert voor een deel de fiscale regeling voor medewerkersparticipaties bij startups en scale-ups.
Ook wil het kabinet de meewerkaftrek afbouwen. Heb je een partner die meewerkt in de onderneming, maar geen medefirmant is of een arbeidsbeloning krijgt? Dan pas je mogelijk de meewerkaftrek toe. Dit is een aftrekpost op de winst uit jouw eenmanszaak (jouw partner betaalt geen belasting over de meewerkaftrek). Deze meewerkaftrek bouwt het kabinet af en schaffen zij daarna helemaal af.
| Meegewerkte uren partner | Meewerkaftrek 2026 | Meewerkaftrek 2027, 2028, 2029 | Meewerkaftrek 2030 |
| (% van winst) | (% van winst) | (% van winst) | |
| minder dan 525 | geen aftrek | 0% | 0% |
| 525 - 875 | 1,25% | 0,31% | 0% |
| 875 - 1.225 | 2% | 0,50% | 0% |
| 1.225 - 1.750 | 3% | 0,75% | 0% |
| 1.750 of meer | 4% | 1,00% | 0% |
Ook de opbrengst van de afschaffing meewerkaftrek gaat naar de fiscale regeling voor medewerkersparticipaties voor startups en scale-ups.
De Energie-investeringsaftrek (EIA) stijgt volgens het voorstel van 40% naar 45,5%. Investeer je in energiezuinige bedrijfsmiddelen of duurzame technieken die op de Energielijst staan? Dan kun je mogelijk meer fiscaal voordeel behalen. Voor ondernemers die willen verduurzamen kan dit een aantrekkelijk voordeel zijn.
Gebruik je een privéauto voor zakelijke ritten? Dan stijgt de aftrek van € 0,23 naar € 0,25 per kilometer. Deze wijziging sluit aan bij de onbelaste kilometervergoeding die ook voor werknemers geldt. Daardoor kun je meer kosten in aftrek brengen wanneer je zakelijke kilometers rijdt met je privéauto.
De bosbouwvrijstelling is een belastingvrijstelling van de voordelen uit exploitatie van bos. Uit onderzoek bleek dat de vrijstelling niet (meer) doeltreffend en doelmatig is. Het Belastingplan schaft de vrijstelling daarom vanaf 1 januari 2029 volledig af. Er komt geen overgangsregeling.
Behalve 'echte' bosbouwbedrijven gebruikt de landbouw deze vrijstelling ook. Onder andere subsidies voor boomsingels en opbrengsten van snoeisel van bomen kunnen onder de vrijstelling vallen. Om aanspraak te maken op de bosbouwvrijstelling, moet de ondernemer opgaand hout exploiteren en in stand houden. De bosbouwvrijstelling blijft nog gelden voor de jaren 2027 en 2028.
aaff is graag overal van betekenis. Wil je meer weten over de fiscale wijzigingen voor ib-ondernemers? Onze fiscale adviseurs helpen je graag. Neem contact op met onze belastingadviseur.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina