Expert
De korting op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) voor elektrische personenauto’s wordt de komende jaren stapsgewijs afgebouwd. In 2025 geldt nog een korting van 75% op het reguliere tarief.
Vanaf 2026 tot en met 2028 wordt deze korting verlaagd naar 30%. In 2029 bedraagt de korting nog 25%. Vanaf 2030 vervalt de korting volledig en geldt het normale tarief ook voor elektrische auto’s.
Deze regeling geldt alleen voor uitstootvrije personenauto’s, zoals volledig elektrische auto’s en voertuigen op waterstof. Voor elektrische bestelbussen en plug-in hybrides vervalt de korting volledig na 2025.
De BPM wordt berekend op basis van een vast basisbedrag en een opslag per gram CO₂-uitstoot. Voor elektrische auto’s vervalt vanaf 2026 de CO₂-afhankelijke component, waardoor zij alleen nog het vaste bedrag betalen. Dit vaste bedrag is sinds 2025 vastgesteld op € 667 voor emissievrije personenauto’s en € 200 voor motorfietsen. Voor auto’s met een benzine- of dieselmotor blijft de BPM afhankelijk van de CO₂-uitstoot.
De bijtelling voor zakelijke rijders van elektrische auto’s verandert per 2026. Vanaf 1 januari 2026 geldt voor emissievrije auto’s hetzelfde bijtellingspercentage als voor benzine- en dieselauto’s, namelijk 22% over de volledige cataloguswaarde. Daarmee verdwijnt het huidige voordeel voor elektrische auto’s. In 2025 geldt nog een verlaagd tarief van 17% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere. Dit lagere tarief wordt in 2026 volledig afgeschaft. Voor zakelijke leaserijders betekent dit dat het fiscale voordeel van elektrisch rijden op het gebied van bijtelling verdwijnt.
De regering wil bereiken dat vanaf 2027 alle auto’s die je als werkgever aan je werknemer aanbiedt voor privégebruik, volledig emissievrij zijn. Kies je vanaf 2027 toch voor een fossiele leaseauto? Dan krijg je als werkgever te maken met een extra heffing.
Dit is vormgegeven als een pseudo-eindheffing in de loonbelasting. Het tarief 52% bedraagt over de grondslag voor de bijtelling wegens privégebruik. Daarbij telt een eventuele eigen bijdrage van de werknemer niet mee. Werkgevers betalen de heffing per loontijdvak (meestal per maand), als ze een fossiele personen- of bestelauto aanbieden die ook privé gebruikt wordt. Het blijft wel toegestaan om een fossiele auto aan te bieden, maar dat kost je als werkgever vanaf 2027 aanzienlijk meer.
Een rekenvoorbeeld
Je biedt een benzineauto aan met een catalogusprijs van € 50.000, die ook privé gebruikt wordt. Dan betaal je als werkgever 12% * € 50.000 = € 6.000 per jaar. De werknemer betaalt daarnaast nog steeds loonheffing over de bijtelling van € 50.000 * 22% = € 11.000. Bij een belastingtarief van 49,5% is dat € 5.445 per jaar.
De totale belasting (werkgever en werknemer samen) bedraagt dan dus € 11.445 per jaar!
De pseudo-eindheffing is er voor werkgevers die fossiele auto’s ook voor privégebruik aanbieden aan werknemers. Deze extra heffing komt dus ten laste van werkgevers.
Omdat een directeur-grootaandeelhouder (DGA) voor de loonheffing als werknemer wordt beschouwd, krijgt ook een DGA die via zijn of haar bv in een auto van de zaak rijdt hiermee te maken. Een zzp’er met een eenmanszaak valt buiten de regeling. Veel bestelauto’s worden nu al niet privé gebruikt en vallen daardoor buiten de bijtelling en waarschijnlijk dus ook buiten de pseudo-eindheffing.
Hoewel de regeling pas in 2027 ingaat, is het slim om er nu al rekening mee te houden. Leasecontracten lopen vaak meerdere jaren. Dus kijk nu alvast kritisch naar je mobiliteitsbeleid. De kosten voor jouw organisatie kunnen flink oplopen als je fossiele leaseauto’s blijft inzetten.
Vanaf 1 juli 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Deze kilometerheffing geldt voor alle vrachtwagens boven 3,5 ton, zowel Nederlands als buitenlands, en is van toepassing op snelwegen en een aantal N-wegen. Het huidige Eurovignet verdwijnt en de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens wordt verlaagd of afgeschaft, afhankelijk van het gewicht. Het tarief per kilometer hangt af van het gewicht en de CO₂-uitstootklasse van het voertuig: hoe zwaarder en vervuilender, hoe hoger het tarief.
aaff is graag overal van betekenis. Wil je weten welke impact deze wijzigingen in de motorrijtuigenbelasting hebben op jouw onderneming of wil je sparren over je mobiliteitsbeleid? Neem dan contact op met een van onze experts.
Bekijk hier alle fiscale wijzigingen uit het Belastingplan 2026.
Wat zijn de regels in 2025? De belangrijkste aandachtspunten
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina